۱۳۸۶ اسفند ۱۱, شنبه

مردم از ميان ليست‌ها افراد را انتخاب مي‌كنند

سيدعلي رياض نماينده مردم تهران در خانه ملت و رييس فراكسيون پيگيري امور ايرانيان خارج از كشور با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ديدگاه‌ها و نظرات خود در زمينه لزوم پرهيز نامزدهاي انتخابات از مديون شدن به صاحبان قدرت و ثروت، رعايت منشور اخلاقي انتخابات، ليست جبهه متحد اصولگرايي و ... تشريح كرد.

نايب رييس كميسيون اصل نود مجلس درباره‌ي لزوم پرهيز نامزدهاي انتخابات از مديون شدن به صاحبان قدرت و ثروت كه به پشتوانه‌ي آنها به صحنه آمده و راي مي‌آورند، گفت: فكر نمي‌كنم نماينده‌اي بي‌دين باشد. من مديون هستم و قدرت اصلي من هم مردمند. اين صحنه‌اي نيست كه امروز توليد كرده باشم كه با پشتوانه‌اش به صحنه‌ي انتخابات مي‌آيم، بلكه در 4 سالي كه در محله‌ها و كوچه‌ها كار كردم به دست آمده است.

وي گفت: اين قدرت من است و البته يك سري پشتيباني مالي، نمك هر كاري است.

وي با اشاره به اعلام ابتدايي فهرست 30 نفره تهران از سوي گروه 6+5 گفت: وقتي كه در اين فهرست اسم من نبود فورا با گروه تماس گرفته و گفتم كه اگر اجازه دهيد من انصراف بدهم، اما در همان روزهاي اوليه افراد زيادي به در خانه من آمدند و از من خواستند تا انصراف ندهم. من هم به عشق اين عزيزان به صحنه آمدم.


دين و ديون اگر رو حساب و قواعد باشد مشكلي ايجاد نمي‌كند

نايب رييس كميسيون اصل نود با بيان اين‌كه دين و ديون دو بدل است و اگر رو حساب و قواعد باشد مشكلي ايجاد نمي‌كند، گفت: درباره‌ي بحث مالي نيز من خيلي مشكل مالي نداشته‌ام و قبل از آمدن به مجلس هم به دليل تخصصم در دندانپزشكي در كلينيك‌ها و خيريه‌هاي زيادي كار كرده‌ام كه يكي از آنها موسسه‌ي خيريه كربلايي‌هاست. بنابراين از لحاظ مالي هم در دوران نمايندگي از دانشگاه حقوق دريافت مي‌كردم.


تعهد به اين منشور و ميثاق، تعهد عقلي ايماني و فكري است

وي با بيان اين‌كه ابتداي ورود به هر جايگاهي منشور و ميثاقي وجود دارد كه افراد به آن قسم ياد مي‌كنند، گفت: تعهد به اين منشور و ميثاق، تعهد عقلي ايماني و فكري است. همه نمايندگان اگر در اين تعهد خلاف آن را رفتار كنند، مردم سريع‌تر متوجه شده و به راحتي نواقص برملا مي‌شود.

نماينده مردم تهران در خانه ملت تاكيد كرد كه اگر كسي بخواهد خلاف اين منشور تعهد بدهد كه به دليل پشتيباني مالي و يا قدرت از او، بايد كاري را انجام دهد، خلاف اصول اسلام و دين است. بنابراين چنين چيزي را رد مي‌كنم. ضمن آن‌كه قدرت اصلي در بدنه‌ي مردم است.


درست است كه يك نماينده از سوي جناح و يا گروهي وارد مي‌شود اما راي او بايد ملي باشد، نه حزبي

وي درباره‌ي استقلال رفتار و عملكرد نمايندگاني كه از سوي گروه‌ها و احزاب پشتيباني شده‌اند، گفت: در ائتلاف آبادگران ما چنين چيزي را ديديم. برخي اوقات افراد يك تعهد حزبي دارند. برخي تحفظ حزبي دارند. به نظر من درست است كه يك نماينده از سوي جناح و يا گروهي وارد مي‌شود اما خروجي‌اش كه همان راي است بايد ملي باشد، نه حزبي.

رياض گفت: من در كل مسير 4 سال نمايندگي‌ام نديدم كه جرياني طرح و يا لايحه‌اي به صورت تحزبي ارائه كند. البته ممكن است در بحث سلايق متفاوت باشند، اما در مسير كاري نگاه، نگاه ملي است.

وي درباره‌ي منشور تهيه شده از سوي وزارت كشور براي اخلاق انتخاباتي گفت: اين منشور در انتخابات‌ها و ائتلاف‌هاي قبل وجود نداشت. اين منشور از 1400 سال پيش براي ما به وجود آمده است. اما براي كساني كه تازه وارد بازي انتخابات مي‌شوند و خداي ناكرده منشوري ندارند آن را مرور كنند.

نماينده تهران با بيان اين‌كه من تابع اصول مقام معظم رهبري هستم، گفت: من اگر اصول ديني‌ام درست باشد فكر مي‌كنم بالاترين منشور را دارم. در حال حاضر كه من وارد جبهه متحد نشده‌ام به عنوان يك اصولگرا در هر جا كه سخنراني كردم گفته‌ام كه اميدوارم همه‌ي كساني كه ولايي هستند وارد صحنه بشوند؛ زيرا همه‌ي آنها طيف من هستند. ضمن آن‌كه تراكمي براي ورود وجود داشت كه از سه ضلع تشكيل شده بود.


ليست اصلي همان چيزي است كه مردم در روز انتخابات راي مي‌دهند و از صندوق‌ها بيرون مي‌آيد


اين بار فضا خيلي ليستي نيست

وي در ارزيابي خود از خروجي گروه 6+5 ابراز داشت: ليست اصلي همان چيزي است كه مردم در روز انتخابات راي مي‌دهند و از صندوق‌ها بيرون مي‌آيد. آنها تعيين مي‌كنند و فكر مي‌كنم اين بار فضا خيلي ليستي نيست بلكه به عملكرد افراد توجه بيشتري خواهد شد.

عضو كميسيون اصل نود مجلس با بيان اين‌كه من براي ورود مجدد خود به مجلس، تكليفي را انجام مي‌دهم، گفت: از سوي سه ضلع براي حضور در ليست مورد تاييد بودم و نمي‌خواهم را آنها نقد كنم كه بگويند چون از ليست جا مانده است، نقد مي‌كند.

وي تصريح كرد: البته من اين انتقاد را به آنها دارم؛ زيرا مقام معظم رهبري فرمودند كارآمدي افراد را در نظر بگيريد و سهم‌خواهي نكنيد. حالا كدام يك از موارد مدنظر قرار گرفته است. در گروه 6+5، كارنامه‌اي را بر سه محور صلاحيت، مقبوليت و كارآمدي تنظيم كردند تا افراد بر اساس آن انتخاب شوند.

رياض با بيان اين‌كه من در صحن مجلس فرد منطقي بودم، گفت: در فراكسيون اكثريت كه عضو شوراي مركزي بودم اما در اين فراكسيون مديريت خوبي وجود نداشت كه خروجي خوبي از صحن مجلس بگيرد.

وي به طراحي فراكسيون پيگيري امور ايرانيان خارج از كشور و فراكسيون قرآن و عترت از سوي خود اشاره كرد و گفت: ما در كميسيون اصل 90 روي پرونده بزرگ آلودگي هوا دو سال كار كرديم و در كميسيون اصل 90 كارهاي فراواني انجام شد.


در فهرست ارايه شده از سوي جبهه متحد كارآمدي و عملكرد افراد خيلي مدنظر قرار نگرفته است

وي ابراز عقيده كرد كه در فهرست ارايه شده از سوي جبهه متحد اصولگرايي كارآمدي و عملكرد افراد خيلي مدنظر قرار نگرفته است و اين مساله را همه در مناطق تهران متوجه شده‌اند.


مردم از ميان ليست‌ها افراد را انتخاب خواهند كرد


اميدوارم حاصل انتخابات پيروزي اصولگرايان باشد

نماينده تهران با بيان اين‌كه مردم از ميان ليست‌ها افراد را انتخاب خواهند كرد و مانند دوره‌ي قبل همه ليست را نمي‌نويسند، گفت: مردم اين بار نگاه ديگري دارند و در مورد افرادي كه در ليست‌ها نيستند توجه خواهند داشت، اما در هر صورت اميدوارم حاصل انتخابات پيروزي اصولگرايان باشد.

وي عملكرد كميسيون اصل 90 را مثبت ارزيابي كرد و گفت: در پرونده‌هاي خاص مثل آزمون دستياري، آلودگي هوا، تاو، ترك‌سل، ال 90، مسجد ارك، زباله‌هاي بيمارستاني، مناقصات شركت گاز موفق عمل كرديم. هم‌چنين پرونده‌ي معافي چاق‌ها و لاغرها بسيار براي من جالب بود كه پي‌گيري كردم و موفق شديم.

رياض در بخشي ديگر از سخنان خود به صحنه‌ي انتخابات اشاره كرد و گفت: صحنه‌ي انتخابات يك صحنه‌ي ديني است. قبلا حدود 5 الي 6 هزار نفر شركت مي‌كردند و اكنون به 30 الي 40 ميليون رسيده است. مردم ساعت‌ها در گرما و سرما در صف مي‌ايستند كه راي بدهند و آن را مثل نماز و واجبات دين مي‌دانند. بنابراين اين صحنه به مكتب ما وصل است. پس اين‌كه كسي بخواهد به صحنه خدشه وارد كند انصافا بي‌ديني است. اين صحنه يك اصول و قواعد آيين‌نامه‌اي و يك قواعد اخلاقي و وجداني دارد كه مجريان و ناظران بايد به خوبي عمل كنند.


جناح‌ها، رقبا و ائتلاف‌ها در حال حاضر بدون تخريب فعاليت مي‌كنند


براي ايجاد رقابت در انتخابات برخورد ايجابي بهتر از سلبي است

وي ابراز داشت: جناح‌ها، رقبا و ائتلاف‌ها در حال حاضر بدون تخريب فعاليت مي‌كنند و مي‌بينيم كه بداخلاقي انتخاباتي بسيار كم شده است و كمرنگ‌تر هم مي‌شود. ضمن آن‌كه اگر بخواهيم رقابت در انتخابات اتفاق بيافتد برخورد ايجابي بهتر از سلبي است.

وي گفت: خود كانديدا هم بايد عملكرد و فعاليت‌هاي خود را بيان كنند. ضمن آن‌كه اين انتخابات بيست و نهمين انتخاباتي است كه در كشور برگزار مي‌شود و در كجاي دنيا مي‌توانند چنين انتخابات‌هايي داشته باشند.

رياض درباره‌ي تاثير تخريب يك جناح از سوي جناح مقابل بر روند انتخابات گفت: اولين تخريب بر خود آن جناح وارد مي‌شود؛ زيرا مردم مي‌فهمند كه با چه نگاهي اين تخريب اتفاق مي‌افتد. مثلا در يك بيلبورد مي‌نويسند كه السلام عليك يا ابا عبدالله الحسين و زير آن نام سخنران كانديدا را مي‌نويسند، مردم براي هريك از اينها تفسير مي‌دهند.

وي گفت: در ايام عزاداري امسال برعكس سال‌هاي قبل كه به هيات‌هاي مختلف مي‌رفتم تنها در هيات خودمان شركت كردم؛ زيرا نمي‌خواستم استفاده‌ي ابزاري از اين مراسم‌ها شود. هم‌چنين اين كارها برعكس جواب مي‌دهد و كساني كه تنها در زمان انتخابات‌ها در مراسم‌ها شركت مي‌كنند مشخص است و يك تخريب براي خودشان خواهد بود.

رياض در ادامه گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه 28 صفر امسال با شروع زمان تبليغات مصادف مي‌شود، گفت: در اين روز همه در مراسم شركت مي‌كنند اما قبل از آن همه شگردهاي تبليغاتي است. مثلا برخي در راهپيمايي كارت خودشان را پخش كرده بودند كه اين نوع روش‌ها به‌روز نيست. امروزه تبليغات به صورت وبلاگ، اينترنت و خبري است.


امروزه تبليغات به صورت وبلاگ، اينترنت و خبري است


رسانه‌ها در ايام انتخابات حيثيت خود را به ميدان مي‌آورند

وي درباره‌ي وظيفه‌ي رسانه‌ها در مقابل اين‌گونه تبليغات گفت: رسانه‌ها در ايام انتخابات حيثيت خود را به ميدان مي‌آورند. ايام انتخابات سه الي چهار روز بيشتر نيست. بعد از آن را مي‌خواهند چه كنند؟

رياض در ادامه ضمن ارزيابي مثبت از روند خبرگزاري ايسنا، گفت: البته من انسان مثبت‌نگري هستم و اگر گله از كسي داشته باشم پنهاني به خودش مي‌گويم.


مجلس هفتم آرامش سياسي را در كشور حاكم كرد

نماينده تهران با بيان اين‌كه مجلس هفتم آرامش سياسي را در كشور حاكم كرد، گفت: در دوراني هم كه مجلس هفتم با دولت آقاي خاتمي بود تنش بسيار كمي داشت. من مي‌گويم اگر قرار است گله‌اي هم باشد بهتر است به دور از صحنه و مطبوعات باشد و در اتاقي دور هم جمع شويم و نقدهاي خود را نسبت به يكديگر بيان كنيم، نه اين‌كه به مطبوعات كشانده و جنجال به پا كنيم.


اگر بداخلاقي به سمت رسانه برسد، رسانه حيثيتش را به پاي آن مي‌گذارد


ديگر شام و نهار دادن براي راي‌ آوردن كارآيي ندارد

وي گفت: بنابراين اگر بداخلاقي به سمت رسانه برسد، خود رسانه حيثيتش را به پاي آن مي‌گذارد؛ زيرا اين بحث‌ها و دعواها به وجود مي‌آيد و حل مي‌شود و تنها رسانه مي‌ماند.

رياض درباره‌ي ممنوعيت چاپ عكس و پوستر براي تبلغات انتخاباتي گفت: من از ابتدا هم با اين كار مخالف بودم، زيرا ديگر دوره عكس‌ها و پوسترهايي با ژست‌هاي متنوع گذشته است . ضمن آن‌كه زيبايي شهر را از بين مي‌برد. امروزه ابزار تبليغات تغيير كرده است و ديگر دادن شام و نهار و عكس و پوستر براي راي آوردن كارآيي ندارم و من براي خودم چنين كارهايي را سخيف مي‌دانم.

هیچ نظری موجود نیست: